Sanna Kierivaara sairaalapappi |
Meillä on taipumus pyrkiä unohtamaan, että me kuolemme. Tuo lempeä unohdus on osa ihmismielen suojausta. Meillä on tarve laittaa tuntemattoman kuoleman aiheuttama ahdistus taka-alalle, jotta kiinnittyisimme elämään.
Kuolema on kautta aikojen saanut ihmiset kaikkialla pohtimaan, mitä sen jälkeen. Niissä mietteissä siirrymme uskon alueelle. Raamatussa meitä lohdutetaan iankaikkisen elämän toivolla, mutta myös pelotellaan kauhealla kadotuksella. Syvää iloa ja kauhua voimme kokea jo tämän elämän aikana ja niin aavistella tuonpuoleista. Tyhjyyden tai rauhan tunteiden kokemukset voivat herättää uskomuksen kuoleman jälkeisestä tyhjyydestä tai rauhasta.
Jokainen elämä on erilainen, siten myös kuolema. Kaiken luodun olemassa olevan hyväksyminen ja kunnioittaminen antaa tilaa kokemusten moninaisuudelle. Kuolema on kaikille yhteinen ja kuitenkin hyvin yksityinen kokemus. Kerran olemme kuoleman kanssa kahden. Yksin ja avuttomana me saavumme ja lähdemme. Emme me itse osanneet emmekä valinneet tänne tulla, vaan armon varassa synnyimme. Elämää kantava toivo on usko siihen, että sama armo on meitä vastassa, kun käymme tuntemattomaan.
Pyhäinpäivänä hautausmailla loistavat kynttilät liekehtivät tunteita. Ne kuiskivat kaipauksesta, josta kumpuaa rukous. Ihmismieli etsii valoa pimeyteen. Luomisen liekki hehkuu jokaisen sydämen syvyyksissä. Niin me kosketamme toisiamme. Sytytämme ja sytymme. Valon ja lämmön lähde on yhteinen. Se kannattelee ja yhdistää meitä jaetussa tietämättömyydessä.
Kommentit
Lähetä kommentti