Siirry pääsisältöön

Pieni kirjoitus ihmisarvosta

Aki Hätinen
seurakuntapastori

 Olen seurannut muutamia julkisia keskusteluja eri yhteyksissä, joissa mainitaan sana ”ihmisarvo”. Riippumatta valtioiden, kulttuurien, uskontojen ja ajattelutapojen luomista eroavaisuuksistamme, ihmisiä yhdistää tahtotila siitä, että ihmisarvomme tunnustetaan. Mutta miten ihmisarvo määriteltäisiin kaikessa lyhykäisyydessään? 

Ihmisarvosta on annettu erilaisia määritelmiä. Joidenkin mukaan ihmisarvo on löydös, joka ei ole riippuvainen arvostuksistamme tai moraalikäsityksistämme. Toiset näkevät ihmisarvon jonakin, joka saattaa muuttua, kehittyä tai jopa kadota tyystin. Tuttua hirmuhallinnon, ikeen alla eläville kansoille.

Lääketieteellisen etiikan professori Veikko Launis esittelee kirjassaan Ihmisarvo (2018), kolme ihmisarvon filosofista peruskysymystä: 1) Mihin ihmisarvo perustuu, 2) Mitä ihmisarvo merkitsee ja 3) Mitä ihmisarvosta seuraa? Mietin kysymyksiä (sattuneesta syystä) kristillisestä ihmiskäsityksestä käsin.

Jumalan sanasta löydämme Pienoisevankeliumin (Joh. 3:16), joka kertoo Jumalan rakkaudesta maailmaa ja sen ihmisiä kohtaan. Tuo rakkaus oli niin vahva, että Hän antoi ainoan poikansa. Myös Lähimmäisenrakkaus (San. 3:27-28) sekä Kultainen sääntö (Matt. 7:12) ovat monelle Raamattua joskus selailleelle tuttuja. Kaikesta tästä voitaisiin tulla siihen johtopäätökseen, että me haluamme toimia tietyllä tavalla lähimmäisiämme kohtaan – ei Taivaspaikkapalkkion toivossa – vaan siksi, että Jumala on jo alkanut pelastaa meitä. 

Alustuksena laajempaan pohditaan: ihmisarvo perustuu siihen, että olemme Jumalan luomia, meitä kaikkia koskettaa lähimmäisenrakkaus ja siitä kumpuaa tahtomme toimia tietyllä tavalla.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Äidin rukous

  Tiedottaja Maija Hagberg  Kaappikristityn tunnustus: rukoilen joka yö lapseni puolesta. Lapsuudessani iltarukous oli ainoa arjen uskonnollinen tapa, jonka oma äitini minulle siirsi. Aloin noudattamaan perinnettä heti äidiksi tulemisen alkushokin jälkeen, siis päästyämme lapsen kanssa sairaalasta kotiin puolitoista vuorokautta hänen syntymänsä jälkeen. Kuluneen lähes kuuden vuoden aikana rukouksesta on muodostunut osittain tottumukseen, mutta pohjimmiltaan tarpeeseen perustuva rutiini. En valvo, onko lapsellani joka aamu puhtaat sukat jalassa, mutta öisin aina ennen nukahtamista kiitän ja pyydän. Kiitän, koska lapseni on olemassa ja hän on saanut kehittyä ja kasvaa. Pyydän, koska en voi olla varma lapseni tulevaisuuden hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Rukouksessa yhdistyvät ne sydämen asiat, joita en pysty joka hetki tietoisesti käsittelemään: rakkaus, pelko, ilo, suru, usko, epäusko. Maailmassa, ihmisissä, heikkoudet ja kärsimys voivat ilmetä uskomattoman pahoina tekoina. Miten

Paratiisin puu

Hellevi Estama, kesäteologi Miksi Jumala loi kielletyn hedelmäpuun paratiisiin, jos Hän ei halunnut, että Aatami ja Eeva syövät sen hedelmiä? Paratiisin puutarha olisi vankila ilman hyvän- ja pahantiedon puuta. Jos olet talossa, jossa ei ole ovea, sinut on lukittu, etkä pääse pois. Elät, mutta et elä vapaana. Ovi antaa vapauden valita, oletko talossa vai menetkö ulos. Paratiisi oli täydellinen. Siellä oli kaikkea, mitä koskaan kuvitella saattoi, ja kaikkea, mitä ihminen tarvitsi. Siellä oli tuhansia puita, joista saattoi valita vapaasti syötävää, ja vain yksi, jota he eivät voineet saada. Tuon yhden ainoan kielletyn puun olemassaolo antoi vapauden valita. Puuta kutsutaan hyvän- ja pahantiedon puuksi. Kaikki puutarhassa oli hyvää, he tiesivät vain kaiken hyvän. Luomiskertomuksessa Jumala loi kaiken ja näki, että se oli hyvää. Tietääkseen mitä paha on, Aatamilla ja Eevalla täytyi olla säännöt. Jumalan ainoa käsky oli: älä syö tuosta puusta. Jumala ei koskaan sanonut, että syömällä tuosta

Kuoleman varjon mailta

  Kanttori Laura Alasaarela Opiskeluvuosina työskentelin taksinkuljettajana. Silloin vietin useita jouluja yövuorossa taksin ratissa valvoen ja yön juhlijoita kyyditen. Noista jouluista on jäänyt syvälle sydämeen kokemus siitä, kuinka monille kyydissäni istuneille joulu teki niin kipeää, että sitä kipua yritettiin päästä pakoon ravintoloiden humuun ja alkoholin tuomaan lohtuun. Suomalainen, perinteinen joulu on usein mielikuvissamme tiiviisti perheen kesken vietettävä, idyllinen juhla. Tämän kuvaston keskellä yksinäisyys ja osattomuus voivat korostua niin, että sattuu. Myöhemmin olen kokenut joulun kipeyden itsekin. Usein olen palannut riemullisten joululaulujen ja juhlan keskeltä kotiin, johon ei ole tänäkään vuonna tuntunut oikein joulu tulevan. On puuttunut pienten jalkojen tepsutus, nauru ja kärsimätön joulupukin odotus. Kahden aikuisen perheen joulukin on juhla, mutta erilainen kuin se, millaisesta olen haaveillut. Mutta sitten tuli se joulu, kun minä sainkin olla Marian paikall