Mikko Salo seurakuntapastori |
Hautaan siunaaminen on hetki, joka kerta toisensa jälkeen pysäyttää niin omaiset kuin papinkin. Elämän päättyminen on luonnollista, mutta samalla etenkin nykyihmiselle etäistä. Rakkaan ihmisen lähteminen aiheuttaa aina luonnollisesti myös surua ja kaipausta.
Toisaalta hetkessä on vahvasti
läsnä myös rakkaus ja jälleennäkemisen toivo. Hautajaiset ehkä valaisevat myös
keskiverron suomalaisen kristillisyyden luonnetta: uskoa ei välttämättä arjessa
pidetä niin paljoa esillä, mutta etenkin kuoleman hetkellä Jumalaan kyllä
luotetaan. Usko on elämän hiljainen pohjavire, joka elämän suurissa hetkissä
nousee kuitenkin pintaan.
Monissa muistovärssyissä
kuolemanjälkeisen elämän toivoa sanoitetaan hyvin suorinkin sanoin, toisissa
yleisluontoisemmin ja toisissa kristillisemmin. Sekin kertoo meissä syvällä
olevasta toivosta siitä, että elämä jatkuu kuolemankin jälkeen.
Iankaikkinen elämä on
kuitenkin monesti yhtä etäinen ja vaikea asia kuin kuolemakin. Esimerkiksi rippikoulussa
sen käsittelyn olen monesti kokenut vaikeaksi. Nuoren mieli lähestyy asiaa
monesti konkreettisesti ja suoraviivaisesti: millainen paikka ja missä on
taivas, kestääkö elämä taivaassa todella ikuisesti? Haluaako välttämättä edes
elää ikuisesti?
Iankaikkisuutta on kuitenkin
vaikea lähestyä konkreettisesti. Sen konkreettinen luonne selviää kyllä, kun
sen aika on. Siihen asti saamme uskossa luottaa siihen, että siellä kaikki on
täydellisesti. Riippumatta siitä, millaista täydellinen käytännössä on.
”Nyt katselemme vielä kuin
kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin. Nyt
tietoni on vielä vajavaista, mutta kerran se on täydellistä, niin kuin Jumala
minut täydellisesti tuntee.” (1. Kor. 13: 12)
Kommentit
Lähetä kommentti