Siirry pääsisältöön

Surullinen vai iloinen?

 

Lauri Telkki
kesäteologi

Pari viikkoa sitten istuin pappani hautajaisissa. Vieressä istui kahdeksanvuotias pikkuveli, jolle pitkään paikoillaan pysyminen on tuskallisen vaikeaa. Kosketus kuitenkin auttaa keskittymään: silitin pikkuveljen tukkaa, ja välillä kuiskuteltiin niitä näitä.

Yleensä pikkuveikalla riittää asiaa tilanteeseen kuin tilanteeseen, mutta nyt pörröpää oli vaisun ja vaikean oloinen. Kysyin, mikä olo. Pikkuveli mutristi kasvot pohdiskelevalle ilmeelle, ja kuiskasi sitten: oon surullinen, että pappa kuoli. Ja iloinen, että se pääs taivaaseen. Ja nyt en oikein tiedä, pitäiskö olla surullinen vai iloinen.

Vastasin, että voi aivan hyvin olla iloinen ja surullinen yhtä aikaa. Veljen sanat jäivät kuitenkin mietityttämään. Pikkuihminen oli huomannut erään elämän perusongelman: kaikki on haurasta ja katoavaa, ja siksi rakkaus voi satuttaa. Rakkautta hapuillessa vastaan tulee aina inhimillisen elämän rajallisuus ja sirpaleisuus, ja siksi toiseen ihmiseen ankkuroituessaankin kaipuu osoittaa lopulta jonnekin muualle, näkemisen toiselle puolelle.

 Rakkauden kaipuuta ja keskeneräisyyden kipua on pohdittu läpi historian, ja se on myös Raamatun punainen lanka. Ihminen etsii rakkautta, yhteyttä rakastavaan Jumalaan - ja Jumala etsii ihmistä. Ensimmäisessä Johanneksen kirjeessä kaipuuseen tarjotaan hämmentävän yksinkertainen ratkaisu: “Jumala on rakkaus. Se, joka pysyy rakkaudessa, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.” Rakkauden kaipuu on siis jälki: kun kaipaan rakkautta, kaipaan Isän luo.

 Kristus on lupaus siitä, että tuo kaipuu osoittaa perille.

Tuon lupauksen pikkuvelikin oli sisäistänyt: ikävä on, mutta taivastoivo lohduttaa. Surussa ja keskeneräisyydessäkin kaipuu jää elämään meissä. Se on jälki, joka osoittaa kohti täydellistä rakkautta.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Paratiisin puu

Hellevi Estama, kesäteologi Miksi Jumala loi kielletyn hedelmäpuun paratiisiin, jos Hän ei halunnut, että Aatami ja Eeva syövät sen hedelmiä? Paratiisin puutarha olisi vankila ilman hyvän- ja pahantiedon puuta. Jos olet talossa, jossa ei ole ovea, sinut on lukittu, etkä pääse pois. Elät, mutta et elä vapaana. Ovi antaa vapauden valita, oletko talossa vai menetkö ulos. Paratiisi oli täydellinen. Siellä oli kaikkea, mitä koskaan kuvitella saattoi, ja kaikkea, mitä ihminen tarvitsi. Siellä oli tuhansia puita, joista saattoi valita vapaasti syötävää, ja vain yksi, jota he eivät voineet saada. Tuon yhden ainoan kielletyn puun olemassaolo antoi vapauden valita. Puuta kutsutaan hyvän- ja pahantiedon puuksi. Kaikki puutarhassa oli hyvää, he tiesivät vain kaiken hyvän. Luomiskertomuksessa Jumala loi kaiken ja näki, että se oli hyvää. Tietääkseen mitä paha on, Aatamilla ja Eevalla täytyi olla säännöt. Jumalan ainoa käsky oli: älä syö tuosta puusta. Jumala ei koskaan sanonut, että syömällä tuosta

Äidin rukous

  Tiedottaja Maija Hagberg  Kaappikristityn tunnustus: rukoilen joka yö lapseni puolesta. Lapsuudessani iltarukous oli ainoa arjen uskonnollinen tapa, jonka oma äitini minulle siirsi. Aloin noudattamaan perinnettä heti äidiksi tulemisen alkushokin jälkeen, siis päästyämme lapsen kanssa sairaalasta kotiin puolitoista vuorokautta hänen syntymänsä jälkeen. Kuluneen lähes kuuden vuoden aikana rukouksesta on muodostunut osittain tottumukseen, mutta pohjimmiltaan tarpeeseen perustuva rutiini. En valvo, onko lapsellani joka aamu puhtaat sukat jalassa, mutta öisin aina ennen nukahtamista kiitän ja pyydän. Kiitän, koska lapseni on olemassa ja hän on saanut kehittyä ja kasvaa. Pyydän, koska en voi olla varma lapseni tulevaisuuden hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Rukouksessa yhdistyvät ne sydämen asiat, joita en pysty joka hetki tietoisesti käsittelemään: rakkaus, pelko, ilo, suru, usko, epäusko. Maailmassa, ihmisissä, heikkoudet ja kärsimys voivat ilmetä uskomattoman pahoina tekoina. Miten

Kuoleman varjon mailta

  Kanttori Laura Alasaarela Opiskeluvuosina työskentelin taksinkuljettajana. Silloin vietin useita jouluja yövuorossa taksin ratissa valvoen ja yön juhlijoita kyyditen. Noista jouluista on jäänyt syvälle sydämeen kokemus siitä, kuinka monille kyydissäni istuneille joulu teki niin kipeää, että sitä kipua yritettiin päästä pakoon ravintoloiden humuun ja alkoholin tuomaan lohtuun. Suomalainen, perinteinen joulu on usein mielikuvissamme tiiviisti perheen kesken vietettävä, idyllinen juhla. Tämän kuvaston keskellä yksinäisyys ja osattomuus voivat korostua niin, että sattuu. Myöhemmin olen kokenut joulun kipeyden itsekin. Usein olen palannut riemullisten joululaulujen ja juhlan keskeltä kotiin, johon ei ole tänäkään vuonna tuntunut oikein joulu tulevan. On puuttunut pienten jalkojen tepsutus, nauru ja kärsimätön joulupukin odotus. Kahden aikuisen perheen joulukin on juhla, mutta erilainen kuin se, millaisesta olen haaveillut. Mutta sitten tuli se joulu, kun minä sainkin olla Marian paikall