Markku Kukkonen johtava diakoni |
Dachaun keskitysleiri oli
natsi-Saksassa ensimmäinen laatuaan ja yhdessä Auschwitzin kanssa se on noussut tunnetuimpien keskitysleirien
joukkoon. Sinne vangittiin yli 200 000 miesvankia, joiden joukossa oli
erityisesti poliittisia vankeja ja juutalaisia. Vuodesta 1941 siellä tiedetään
murhatun ainakin 30 000 vankia. Tutustuminen keskitysleiriin veti hiljaiseksi
ja monen siellä vierailevan silmissä kiilsivät kyyneleet. Hiljainen suru,
ihmetys ja järkytys täyttivät tietoisuutta. Miksi ihminen voi olla näin julma toiselle ihmiselle?
Suuri venäläinen kirjailija F.
Dostojevski pohdiskeli tulevaisuutta yli sata vuotta sitten. Hän arvioi, että
läntiseen rationalismiin kätkeytyy suunnaton tuhon siemen. Jos moraali ei ole
kytketty Jumalan hyvään tahtoon, silloin kaiken mittana on ihminen ja se on
vaarallista: Kun Jumala on selvitetty
olemattomaksi ja poistettu maailmasta, kaikki on sallittua. Ja sen jälkeen ei
ole pahuutta, jota ei voisi järjellä puolustella. Käynnissä oleva hyökkäyssotakin
sen hyvin osoittaa. Jopa viattoman ihmisen surmaaminen voidaan selittää
moraalisesti oikeutetuksi ja hyödylliseksi. Tästä näkökulmasta voimme
tarkastella myös Dachaun miksi-kysymystä.
Raamatussa kerrotaan miten Jumala
ilmaisi itsensä ja tahtonsa Israelin kansalle:
”…minä olen Herra, sinun Jumalasi… Muuta jumalaa sinulla ei ole, ei muuta
auttajaa kuin minä yksin.” (Hoos.12:4). Ihmistä vaivaa syntiinlankeemuksessa
katkennut yhteys Luojaansa ja sen seurauksena läsnä oleva synti. Korjaus katkenneeseen
yhteyteen löytyy vain Kristuksessa. Hän tarjoaa edelleen sovinnon ja yhteyden
kättä synnistä riippuvaiselle ihmiselle. Rukouksenamme olkoon, että rakkauden
Jumalan lahja Jeesuksessa saisi tulla yhä useamman Jumalasta erossa elävän
valoksi ja kirkkaudeksi. Silloin myös moraaliseen hämäräsokeuteen löytyy uutta
kirkkautta, ja vierellä oleva ihminen muuttuukin sisareksi ja veljeksi
Kristuksessa, lähimmäiseksi.
Kommentit
Lähetä kommentti