Sanna Kierivaara sairaalapappi |
Me haluaisimme niin kovasti tietää, että joskus luulemme tietävämme uskomisen asioitakin. Ihmisten muinoin kirjoittamista teksteistä ja laatimista lauseista saattaa tulla meille muuttumattomia totuuksia ja tuntuu vaaralliselta kyseenalaistaa niitä. Mieliimme sisäistyneiden säädösten haastaminen horjuttaa rauhaamme.
Uskonyhteisöt antavat turvallisuuden tunnetta tarjoamalla luovuttamattomia totuuksia, jotka tuottavat mieltä kantavia rakenteita ja turvavalleja hallitsemattomaan maailmaan. Harhainen käsitys totuuden omistamisesta aiheuttaa kuitenkin väistämättä konflikteja ja heikentää aitoa syvää vuorovaikutusta.
Me elämme kukin enemmän tai vähemmän mielikuvien pohjalta. Mielemme maailmasta on muotoutunut oma todellisuutemme, jonka läpi ulkoinen todellisuus siivilöityy. Sisäistä maailmaamme haastavat erityisesti toisten ihmisten todellisuudet. Kohtaamisissa meillä on mahdollisuus löytää kohti yhteisempää jaettua todellisuutta.
Meille on luontaista kokea olevamme oikeassa. Siitä lipsahtaa kuin itsestään päätelmä, että muut ovat vähintäänkin vähän vähemmän oikeassa tai jopa ihan väärässä uskossa. Kun luulottelemme tietävämme, torjumme ei-tietämisen tuskaa.
Jos ei-tietämisensä tunnistaa ja enimmäkseen sietää, niin samalla huomaa, etteivät muutkaan tiedä. Kokemus on yhteinen ja siinä on lohtua. Vertaistuen armollisuudessa on mahdollisuus ainakin aika ajoin hiukan hellittää. Meillä on rakkautta kohti ojentautuva toivo.
Elämän olemus luotsaa myyttiseen maailmaan, minne totuutta kaipaavat sanamme eivät yllä. Riittien ja rukousten sanoin tavoittelemme sanomatonta. Tietämisen kaipauksen voimme säilöä kaikkitietävään. Elämän merkityksellisyys ja merkillisyys kumpuavat läsnä olemisesta ja kokemuksellisuudesta.
Kommentit
Lähetä kommentti