Seurakuntapastori Risto Alakärppä: |
Ensi sunnuntain aiheena on kutsu Jumalan valtakuntaan. Jumala hallintavaltaa maailmassa voi katsoa ainakin kahdessa eri merkityksessä. Ensimmäinen merkitys on yleinen ja perustuu luomiseen. Pyhä ja salattu Jumala on kaiken Luoja ja ylläpitäjä. Hyvyydessään hän antaa auringon paistaa kaikille ihmisille ja ruokkii myös taivaanlinnut. Jumala on antanut meille myös esivallan, jonka kautta hän suojelee elämäämme.
Toinen Jumalan hallintavallan merkitys on erityinen ja pelastukseen liittyvä: Kristuksen valtakunta. Sen perustus on lunastuksessa ja Pyhän hengen vuodattamisessa. Kyseessä on syvimmältään näkymätön, mutta todellinen, Kristuksen hallintavalta hänen seurakuntansa keskellä. Jos yhteiskunnassa on tärkeää ihmisen teko ja ansio, Kristuksen valtakunnassa kaikki on Jumalan tekoa ja ansiota. Kristityn hyvät teotkin syntyvät armosta.
Ihmisinä meitä kutsutaan näiden molempien Jumalan hallintavaltojen alaisuuteen. Meitä kutsutaan toimimaan vastuullisina ihmisinä yhteiskunnassa ja Jumalan luomassa maailmassa. Pelastuksen asiassa meitä kutsutaan sydämissämme luottamaan yksin syntien anteeksiantamukseen ja elämään armosta Kristuksen valtakunnassa.
Vaikutelma on, että yhteiskunnassamme on viime vuosina lisääntynyt armottomuus. Voimme kysyä, pidämmekö jo hyveenä huonomaineisen lähimmäisemme karttamista? Pyhäpäivän eräässä evankeliumissa (Luuk. 19:1–10) Jeesus antaa toisenlaisen mallin näihin tilanteisiin ja samalla esimerkin Kristuksen valtakunnasta. Jeesus meni tunnetun väärintekijän, publikaani Sakkeuksen, kotiin. Vapahtajamme kohtasi hänet arvokkaana ihmisenä, vaikka ei hyväksynytkään hänen vääriä tekojaan. Hän halusi osoittaa Sakkeukselle Jumalan suurta rakkautta ja armoa. Millaisia yhteiskunnallisia seurauksia tästä oli? Evankeliumin mukaan Sakkeus lupasi antaa puolet omaisuudestaan köyhille ja maksaa nelinkertaisesti kaikille, joita hän oli vilpillisesti vedättänyt.
Kommentit
Lähetä kommentti