Rainer Väänänen vs. aluekappalainen |
Pääsiäinen ja joulu ovat kristikunnan ja kirkkovuoden kaksi suurinta juhlaa. Aivan kuten vuodessa on vastakkaisia vuoden aikoja kevät ja syksy tai kesä ja talvi. Samalla nämä ovat suuria vastakohtia toisillensa, nimittäin syntymän ja kuoleman vastakohtia. Elämän syntymä on luonnollisesti iloinen asia monella tavalla. Uuden elämän syntyminen osoittaa Jumalan halua uudistaa elämää maailmassa. Syntymä sanalla on iloinen ja myönteinen vaikutus ihmisten ajatteluun. Entäpä kuolema? Se kuulostaa heti vastentahtoiselta asialta, sitä ei halua ajatella. Kuoleman ajatuksen haluaa työntää pois mielestä, kuolemassa ei ole juuri positiivista ajateltavaa, vain juuri päinvastoin.
Tässä on meille ajateltavaa juuri näin pääsiäisen ”kynnyksellä”. Kristinuskon sisältö on vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kahdessa elämän äärimmäisessä tapahtumassa, syntymässä ja kuolemassa. Nämä ovat ikään kuin kaksi kirkkovuoden tähtäyspistettä. Pääsiäisen pitkänperjantain sanoma kertoo meille Jumalan karitsasta. Jeesus haluaa pelastaa ja koota ihmiset suojiinsa, kuten kanaemo kokoaa poikasensa siipiensä suojiin, kuten Jeesus on sanonut. Jeesus viimeisellä aterialla opetuslastensa kanssa nautti pääsiäislammasta vanhan juutalaisen tavan mukaan. Jeesus on uhrilammas meille kristityille, hän antoi henkensä vapauttaakseen ihmiset synnin ja kuoleman vallasta kohti uutta elämää. Tämä sanoma on meille uuden elämän alunleipää.
Vaikka pääsiäisen sanoman sisältö on syntymän vastakohtana kuolema, se pitää sisällään ihmeellisen uuden elämän idun. Tämä on meille merkki uudesta tulevaisuudesta ja voiton päivästä Jeesuksen seurassa hänen jalanjäljissänsä. Elämässämme voimme tehdä valintoja eri asioiden välillä. Jeesuskin teki valintoja ja joutui huomioimaan, miten ne vaikuttaisivat elämään, mutta ei vain hänen omaan elämäänsä, vaan hänen seuraajiensa elämään jälkeenpäin. Pääsiäisen aika on meille voiton aikaa ja tästä meillä on oikeus olla iloisia ja riemuita sen sanomasta. Jeesuksen voitto on samalla voitto ja lahja meille kristitylle. Meillä on siis Jeesuksessa turvattu tulevaisuus evankeliumissa. Evankeliumi rohkaisee meitä aina tulemaan uudelleen Jeesuksen ristin ääreen. Saamme rukoilla ja katsoa ympärillemme kaunista keväistä taivasta ja kiittää, että saamme olla hyvyyden sanoman eli evankeliumin suojeluksessa.
Kommentit
Lähetä kommentti