Pyry Puurunen kesäteologi |
Noin kolmesataa vuotta – lähinnä valistuksen takia – länsimaissa usko on nähty yksityisasiana. Useimmille on yhdentekevää, mihin kukin uskoo, kunhan pitää suunsa kiinni. Uskonasiat ovat yksityisiä, eikä kellään muulla ole oikeutta sekaantua niihin.
Tällainen ajattelu ei kuitenkaan johda hyvään lopputulokseen. Aatteilla ja maailmankuvalla on seuraukset. Ja ne vaikuttavat muihinkin kuin minuun. Siksi sekä minun että muiden maailmankatsomuksella on väliä. Kaikki, mitä yhteiskunnassa tapahtuu, on sen jäsenten maailmankuvan tulosta. Jokainen valinta, jonka teemme tai jätämme tekemättä, nousee maailmankuvastamme.
Valistusfilosofi Voltaire sanoi, että jokaisen järjen ja kunnian miehen tulee suhtautua kristillisyyteen kauhulla. Hän halusi pohjata arvonsa antiikin filosofiaan ja omaan järkeensä. Hän ei halunnut nähdä mitään yhteyttä omien arvojensa ja kristinuskon välillä. Mutta Voltaire oli myötätuntoinen mies, joka välitti paljon heikoista ja sorretuista. Samaa välittämistä ei kuitenkaan hänen esikuviltaan antiikista löytynyt. Aristoteles näki joidenkin ihmisten luonnolliseksi rooliksi orjuuden. Julius Caesar taas kertoi tappaneensa miljoona kelttiä ja orjuuttaneensa toiset miljoona, eikä moinen kansanmurha ollut kauhistelun vaan ihailun kohde. Kyse ei ollut myötätunnon tai empatian puutteesta, vaan he eivät nähneet heikoilla olevan mitään arvoa.
Moni ajattelee samoin kuin Voltaire. He näkevät arvonsa jonkinlaisina tehdasasetuksina, joista jokainen lähtee liikkeelle. He eivät tunnista niiden kristillistä alkuperää. Siirryimme nykyiseen arvopohjaamme vasta kristinuskon leviämisen myötä ja ilman niitä juuria nämä arvot tulevat kuihtumaan. Siksi usko ei voi olla vain yksityisasia.
Kommentit
Lähetä kommentti