”Mikä on sian lempirukous? Äläkä saata meitä kiusaukseen!” Näin kuuluu vanha koululaisvitsi. Kiusaus tuokin mieleen erilaiset maittavat ruuat, mutta kiusauksella on myös uskonnollinen, moraalinen, merkitys.
”Jokaista kiusaa hänen oma himonsa”, kirjoittaa apostoli Jaakob. Himo tehdä pahaa ja väärin ei tule meidän ulkopuoleltamme, vaan se on jokaisen meidän sisällä. Pahuutta ei voi ulkoistaa muihin ihmisiin, noihin tuolla, vaan se löytyy jokaisen sisältä. Kenen himona on tölväistä loukkaavaa ystävästään, kuka himoitsee rahaa jättäen muun sivuun, kuka valtaa ja asemaa? Kuka himoitsee olla oikeassa, olla viisain? Jokaista kiusaa hänen oma himonsa. Himo ei ole vain tavallista halua, vaan se on suurempaa. Se jättää muut tarpeet allensa.
Näin
paastonaikana kehotus on kääntää katse itseemme: Mikä oma himoni tulee minun ja
Jumalan väliin, minun ja toisten ihmisten väliin, jopa oman itseni esteeksi?
Mikä on sellaista, jonka voisin jättää pois, missä voisin tehdä parannusta eli
kehittyä? Myös Jeesusta kiusattiin. Autiomaassa 40 päivää, matkalla
Jerusalemiin. Hänellä olisi ollut valta tulla maalliseksi, väkijoukkojen
ihannoimaksi kuninkaaksi. Hän kuitenkin voitti kiusaukset. Ei sitä varten, että
me ansaitsisimme sen, vaan koska Hän rakasti jokaista ihmistä niin paljon. Hän
tiesi, ettemme voisi voittaa omia himojamme ja niistä seuraavaa rikkomista ja
satuttamista, syntiä. Niinpä meidän ei tarvitse pyristellä yksin omien
kiusauksiemme keskellä esittäen pärjäävää, vaan kaiken voi tuoda Jeesuksen
eteen. Tässä elämässä emme kiusauksista,
synnistä ja kuolemasta pysty pyristellä eroon. Kuitenkin kerran Jumalan
kirkkaudessa, Jeesuksen tähden, saamme jättää kaiken meitä painaneen taakse.
Kommentit
Lähetä kommentti