Siirry pääsisältöön

Maksaako rakkaus, korkojen kera?

 


Noora Hietanen, viestintäpäällikkö

”Suru on rakkauden hinta”, ystäväni muistotilaisuudessa sanottiin. Onko kuolinhetki eräpäivä?

Runsaasti rakkaudesta kertova teos on noin 2000 vuotta vanha: ”Usko, toivo ja rakkaus - suurin niistä on rakkaus.”1 Miksi rakastaa tai ottaa rakkautta vastaan, jos se tulee liian kalliiksi? ”Viha ajaa ihmiset toisiaan vastaan, rakkaus peittää paljotkin rikkomukset.”2 Miten maksuhäiriöisille käy rakkauslaskun langetessa? ”Älkää olko kenellekään velkaa muuta kuin vastavuoroista rakkautta - - - - kaikki muutkin käskyt ja kiellot voi kiteyttää näihin sanoihin: Rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi.”3

Onko ”rakkauden hinta nimensä veroinen”?4

”Luodinkestävää sydäntä ei oo vielä keksittykään - turha pelätä laukausta, sillä yksinäisyys saman reiän nakertaa.”5 Yksinäisyys on nyky-yhteiskuntamme suurimpia ongelmia. ”Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään.”6 Päättyykö rakkaus aina suruun? ”Rakkaus on väkevä kuin kuolema, kiivas ja kyltymätön kuin tuonela.”7

Mistä tietää rakkauden aitouden? Tosi rakkaus ei pääty kuolemaan. Vaikkei ystäväni, työtoverini ole enää täällä, rakastan häntä yhä. ”Älä unohda laupeutta, älä uskollisuutta – kiedo ne kaulaasi, kirjoita sydämesi tauluun, niin saat rakkautta ja kiitosta.”8 Ystäväni, ikätoverini välitti minusta suuresti ja se oli vastavuoroista. Kuolema katkaisee kaksisuuntaisuuden, vastakaiku loppuu.

”Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.”9 Rakkaudettomuuden kadotus ei ole vaihtoehto. ”Minne sinä menet, sinne minäkin menen, ja minne sinä jäät, sinne minäkin jään.”10 Elämä ilman rakkautta on tyhjyys, joka on pelottavampi ja masentavampi kuin menetys ja suru. ”Rakkaudessa ei ole pelkoa, vaan täydellinen rakkaus karkottaa pelon.” 11 Rakkaus on rikkaus, joka kantaa surussa sekä maksuvaikeuksissa.

1 1. Kor. (13:13), 2 Sananl. (10:12), 3 Room. (13: 8-9), 4 Pertti Nieminen (1984), 5 1. Moos (2:18), 6 Kalle Ahola (1997), 7 Laul. l. (8:6), 8 Sananl. (3:3-4), 9 1. Kor. (13:1), 10 Ruut (1:16), 11 1. Joh. (4:18)


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sota, synti ja Kristus

  Jan Pohjonen seurakunta- ja oppilaitospastori Kohta vuoden kestänyt hyökkäyssota Ukrainassa on ollut kaikille sitä seuranneille järkytys. Sotakentillä ihmisessä pääsevät valloilleen ne ihmisyyden pimeimmät puolet, joiden olemassaolon olemme halunneet unohtaa. Vaikka nykyihminen kyllä viihtyy väkivaltaviihteen parissa, haluaa hän kyetä vaihtamaan kanavaa, kun pelottaa liikaa. Oikean sodan ja kärsimyksen kanssa tämä ei kuitenkaan onnistu. Sodan kauheudet eivät jää järkyttävyydestään huolimatta kristinuskon kielen tavoittamattomiin. Viha ja viattomiin kohdistuva väkivalta on syntiä, rikos Jumalaa ja lähimmäistä vastaan. Syy pahan taustalla taas on lankeaminen syntiin, mikä on särkenyt yhteytemme niin Jumalaan, lähimmäiseen kuin itseemme. Rovaniemen kirkon fresko on maalattu meille varoitukseksi siitä syntisyydestä, joka ihmiskuntaa vaivaa. Vaikka freskoon ei ole maalattu kivääreitä tai tankkeja, freskon oikeassa laidassa ihmisen sisäinen pahuus on saanut ihmiskunnan kääntymään itseä

Iloiset Musikantit

Terhi Ämmälä ”On musikantti Terhi täällä. On musikantti Terhi täällä. On Terhi tullut soittamaan humppa humppa hei!” Tällä iloisella tervetulolaululla alkaa jokainen Iloisten Musikanttien ryhmä. Laulu on erittäin tärkeä. Ei puhettakaan, että se jätettäisiin joskus pois. Jokainen toivotetaan vuorotellen omalla nimellä tervetulleeksi. Jokaisen kohdalla laulu lauletaan yhtä suurella ilolla ja antaumuksella. Kaikki ovat tervetulleita. Nimi on tärkeä. Kun ihmistä kutsutaan nimeltä, hän tietää olevansa tervetullut ja hyväksytty. Hän tietää, että tarkoitetaan juuri häntä. Hän tietää olevansa osa ryhmää. Sunnuntaina kirkossa luettiin kertomus Sakkeuksesta. Sakkeuksella oli elämässä päällisin puolin kaikki hyvin. Hänellä oli valtaa, rahaa ja omaisuutta. Sakkeus ei kuitenkaan ollut onnellinen. Hän oli ulkopuolinen omasta yhteisöstään. Eräänä päivänä kiertävä opettaja Jeesus tuli hänen kaupunkiinsa. Sakkeus oli kuullut Jeesuksesta ja tahtoi nähdä hänet. Ehkä hän oli kuullut, miten Jeesus oli niid

Katumuksen ABC

  Sairaalapastori Susanna Sirviö Tuhkakeskiviikko. Siitä alkaa paastonaika, suuri paasto, joka kestää 40 päivää aina pääsiäiseen asti. Kirkossamme on perinteenä viettää iltakirkkoa tuhkakeskiviikkona. Siellä ihminen voi tulla papin luo hakemaan tuhkaristin otsaansa merkkinä katumuksesta ja parannuksesta. Katumus. Tuntuu pahalta tai vaivaa mieltä jokin asia, jonka on tehnyt, sanonut tai ajatellut. Sen toivoisi saavansa tekemättömäksi tai tuntuu, että pitäisi pyytää anteeksi. Kristillisessä perinteessä kaduttavista asioista on usein puhuttu syntinä. Synti on jotain, joka vie ihmistä kauemmaksi Jumalasta, rikkoo vastoin Jumalaa, toisia ihmisiä ja itseä. Synti ei kuitenkaan ole ihmisen yksittäisiä tekoja, vaan paremminkin asenne suhteessa Jumalaan, lähimmäisiin ja itseensä. Syyllisyys. Liittyy niihin asioihin, joissa kokee tehneensä väärin tai jättänyt tekemättä oikein. Syyllisyys voi helpottua, kun myöntää tehneensä väärin, pyytää anteeksi ja saa anteeksi. Joskus syyllisyyden tuntees