Siirry pääsisältöön

Vakuuttavat todisteet

Sami Haapakoski, teologian opiskelija:

Hartaustekstini kumpuaa Lee Strobelin tarinasta Case for Christ. Kuinka ateistista tuli Jeesuksen todistaja? Leen vaimo tuli ensin uskoon ja mies halusi saada entisen vaimonsa takaisin. Mielessään Leellä syntyi idea, että täytyi vain penkoa todisteet Jeesusta vastaan ja vaimo tulisi järkiin. Keskeisenä tekijänä olisi ylösnousemus, koska ilman sitä kristinuskolta häviäisi pohja. Tuolloin syntejä ei ole sovitettu, eikä ole takeita ikuisesta elämästä. Lee otti tutkimukseen neljä keskeisiä kohtaa.

1. Jeesuksen teloitus, kuoliko hän todella? Jeesuksen kuolemasta ristillä on useita Raamatun ulkopuolisia lähteitä, jopa Talmudissa. Eräs ateistinen lääkärilehti tutki Jeesukseen liittyvää aineistoa ja vahvisti, että Jeesus kuoli ennen kyljen puhkaisua.

2. Varhaiset todistukset Jeesuksen kuolleista heräämisestä paljastavat, ettei kyseessä voi olla ajan saatossa syntynyt legenda. Varhaisin uskontunnustus on vain noin 20 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen.

3. Tyhjä hauta. Lee ajatteli, ettei ristiinnaulittuja haudattu ja siksi hauta oli tyhjä. Historiasta löytyy todisteita haudatuista ristiinnaulituista. Liikkeelle laitettiin myös tarina, että hauta oli tyhjä, koska ruumis oli varastettu. Tyhjää hautaa tukivat sekä vastustajat että kannattajat.

4. Silminnäkijät. Jeesus ilmestyi yli 500 ihmiselle, joten joukkopsykoosi ei ollut mahdollinen, ja hän näyttäytyi myös epäilijöille. Opetuslapset olivat valmiit jopa kuolemaan todistuksensa puolesta.

Keräämiensä todisteiden valossa Leeltä olisi vaatinut enemmän uskoa jatkaa ateistina kuin uskoa Jeesusta puoltavat todisteet. Joko sinä olet tutkinut Jeesusta puoltavat todisteet? Olisiko nyt sinun hetkesi antaa elämäsi Jeesukselle?

Voit kuunnella hartauden myös SoundCloudista

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hyvän toivotus

Sairaalapappi Sanna Kierivaara: Mitä vaikeampaa on uskoa hyvään, sitä tärkeämpää siihen olisi uskoa. Toivon menettäminen johtaa epätoivon aiheuttamaan lamaannukseen ja tilanteen kurjistumiseen. Kautta kärsivän maailman historian ihmiskunnalla on ollut tahtoa uskoa rakkauteen ja tavoitella hyvää. Se on auttanut selviytymään vaikeista ajoista. Pääsiäisen pyhäpäivät kertovat elämään kuuluvasta kärsimyksestä ja kuolemasta sekä ylösnousemuksen ihmeestä. Luonnon kiertokulussa kevät herättelee jäähän kätkeytyneen elämän. Myös ihmisen elämässä asioita loppuu ja alkaa. Menettäminen ja luopuminen aiheuttaa meissä raskaita tunteita, joita tekee mieli torjua. Tunteiden tunnistaminen ja läpieläminen auttaa luopumaan ja tuo tilaa uudelle. Surematon suru voi koteloitua katkeruudeksi ja vihaksi tai muuttua masennukseksi. Raamatussa kerrotaan, miten naiset pääsiäisaamuna menivät Jeesuksen haudalle. He lähtivät kohtaamaan menetystä. He viipyivät luopumisen tuskassa tietämättä, mitä oli vastassa. He halu

Rakkaudella kohtaaminen

Viestinnän asiantuntija Susanna Karila: Tulevana sunnuntaina on kirkkovuoden aiheena: ”Kadonnut ja jälleen löytynyt - Jumala on armollinen Isä. Hän etsii eksyneitä, kutsuu syntisiä ja antaa synnit anteeksi. Taivaassa iloitaan jokaisesta kadonneesta, joka on löytynyt.”  Olen kuullut, että moni haluaisi tulla mukaan seurakunnan toimintaan, mutta kokee kirkon sulkevaksi yhteisöksi. On todella harmillista kuulla tällaista. Ajattelen, että Kristuksen seuraajina kaikkien seurakunnassa toimivien, palvelevien ja aktiivisesti käyvien tulisi nimenomaan kutsua uusia ihmisiä mukaan ja kohdata heidät ilolla. ”Mahtavaa, että juuri sinä tulit tänne tänään!” Jeesus oli rakkaudellinen esimerkki siitä, että hän ei kääntänyt ketään pois luotaan. Jeesus kutsui kaikkia seuraamaan itseään, myös heikompiosaisia ja aterioi heidän kanssaan.  ”Tämän nähdessään fariseukset sanoivat Jeesuksen opetuslapsille: »Kuinka teidän opettajanne syö yhdessä publikaanien ja muiden syntisten kanssa!» Jeesus kuuli sen ja sanoi

Toisenlaista paastoa odottaen

Kanttori Joona Saraste Itsekieltäymys koetaan narsistisessa ajassamme varsin nihkeänä avauksena. Mutta mitä onkaan Jesajan tarkoittama toisenlainen paasto, itsekieltäymys, joka lupaa ilon ja hyvinvoinnin? Mitä siitä opetti Jeesus, rakkauden ammattilainen ja mitä sanoo kristinusko, rakkauden yliopisto? Rakkaus on rajoja. Rajattomalle toiminnalle tarvitaan toisinaan paljon rajanvetoa ja rajoituksia, enkä tarkoita tällä ainoastaan käynnissä olevia sotia. Sota meissä itsessämme on yhtä ajankohtainen ja siinä mielessä mielenkiintoinen, että sen taistelujen hedelmistä pääsemme nauttimaan jo nyt. Rajatko siis tuovat  ilon ja onnen? Jatkuvan kasvun ideologia on ihastuttava harha. Se lupaa, mutta ei anna. On ekologista sivistystä ja omantunnon kysymys, että myönnämme tosiasiat, kuten kasvun rajat. Suostunko tarkentamaan katsettani ja myöntämään, että kenties minunkin elintapani vaativat muutosta? Paasto kääntää jatkuvan kasvun koskemaan meitä itseämme. Kun tapamme ovat elonkehän hyvinvoinnin ka