Siirry pääsisältöön

Vakuuttavat todisteet

Sami Haapakoski, teologian opiskelija:

Hartaustekstini kumpuaa Lee Strobelin tarinasta Case for Christ. Kuinka ateistista tuli Jeesuksen todistaja? Leen vaimo tuli ensin uskoon ja mies halusi saada entisen vaimonsa takaisin. Mielessään Leellä syntyi idea, että täytyi vain penkoa todisteet Jeesusta vastaan ja vaimo tulisi järkiin. Keskeisenä tekijänä olisi ylösnousemus, koska ilman sitä kristinuskolta häviäisi pohja. Tuolloin syntejä ei ole sovitettu, eikä ole takeita ikuisesta elämästä. Lee otti tutkimukseen neljä keskeisiä kohtaa.

1. Jeesuksen teloitus, kuoliko hän todella? Jeesuksen kuolemasta ristillä on useita Raamatun ulkopuolisia lähteitä, jopa Talmudissa. Eräs ateistinen lääkärilehti tutki Jeesukseen liittyvää aineistoa ja vahvisti, että Jeesus kuoli ennen kyljen puhkaisua.

2. Varhaiset todistukset Jeesuksen kuolleista heräämisestä paljastavat, ettei kyseessä voi olla ajan saatossa syntynyt legenda. Varhaisin uskontunnustus on vain noin 20 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen.

3. Tyhjä hauta. Lee ajatteli, ettei ristiinnaulittuja haudattu ja siksi hauta oli tyhjä. Historiasta löytyy todisteita haudatuista ristiinnaulituista. Liikkeelle laitettiin myös tarina, että hauta oli tyhjä, koska ruumis oli varastettu. Tyhjää hautaa tukivat sekä vastustajat että kannattajat.

4. Silminnäkijät. Jeesus ilmestyi yli 500 ihmiselle, joten joukkopsykoosi ei ollut mahdollinen, ja hän näyttäytyi myös epäilijöille. Opetuslapset olivat valmiit jopa kuolemaan todistuksensa puolesta.

Keräämiensä todisteiden valossa Leeltä olisi vaatinut enemmän uskoa jatkaa ateistina kuin uskoa Jeesusta puoltavat todisteet. Joko sinä olet tutkinut Jeesusta puoltavat todisteet? Olisiko nyt sinun hetkesi antaa elämäsi Jeesukselle?

Voit kuunnella hartauden myös SoundCloudista

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kuoleman varjon mailta

  Kanttori Laura Alasaarela Opiskeluvuosina työskentelin taksinkuljettajana. Silloin vietin useita jouluja yövuorossa taksin ratissa valvoen ja yön juhlijoita kyyditen. Noista jouluista on jäänyt syvälle sydämeen kokemus siitä, kuinka monille kyydissäni istuneille joulu teki niin kipeää, että sitä kipua yritettiin päästä pakoon ravintoloiden humuun ja alkoholin tuomaan lohtuun. Suomalainen, perinteinen joulu on usein mielikuvissamme tiiviisti perheen kesken vietettävä, idyllinen juhla. Tämän kuvaston keskellä yksinäisyys ja osattomuus voivat korostua niin, että sattuu. Myöhemmin olen kokenut joulun kipeyden itsekin. Usein olen palannut riemullisten joululaulujen ja juhlan keskeltä kotiin, johon ei ole tänäkään vuonna tuntunut oikein joulu tulevan. On puuttunut pienten jalkojen tepsutus, nauru ja kärsimätön joulupukin odotus. Kahden aikuisen perheen joulukin on juhla, mutta erilainen kuin se, millaisesta olen haaveillut. Mutta sitten tuli se joulu, kun minä sainkin olla Marian paikall

Paratiisin puu

Hellevi Estama, kesäteologi Miksi Jumala loi kielletyn hedelmäpuun paratiisiin, jos Hän ei halunnut, että Aatami ja Eeva syövät sen hedelmiä? Paratiisin puutarha olisi vankila ilman hyvän- ja pahantiedon puuta. Jos olet talossa, jossa ei ole ovea, sinut on lukittu, etkä pääse pois. Elät, mutta et elä vapaana. Ovi antaa vapauden valita, oletko talossa vai menetkö ulos. Paratiisi oli täydellinen. Siellä oli kaikkea, mitä koskaan kuvitella saattoi, ja kaikkea, mitä ihminen tarvitsi. Siellä oli tuhansia puita, joista saattoi valita vapaasti syötävää, ja vain yksi, jota he eivät voineet saada. Tuon yhden ainoan kielletyn puun olemassaolo antoi vapauden valita. Puuta kutsutaan hyvän- ja pahantiedon puuksi. Kaikki puutarhassa oli hyvää, he tiesivät vain kaiken hyvän. Luomiskertomuksessa Jumala loi kaiken ja näki, että se oli hyvää. Tietääkseen mitä paha on, Aatamilla ja Eevalla täytyi olla säännöt. Jumalan ainoa käsky oli: älä syö tuosta puusta. Jumala ei koskaan sanonut, että syömällä tuosta

Hyvän toivotus

Sairaalapappi Sanna Kierivaara: Mitä vaikeampaa on uskoa hyvään, sitä tärkeämpää siihen olisi uskoa. Toivon menettäminen johtaa epätoivon aiheuttamaan lamaannukseen ja tilanteen kurjistumiseen. Kautta kärsivän maailman historian ihmiskunnalla on ollut tahtoa uskoa rakkauteen ja tavoitella hyvää. Se on auttanut selviytymään vaikeista ajoista. Pääsiäisen pyhäpäivät kertovat elämään kuuluvasta kärsimyksestä ja kuolemasta sekä ylösnousemuksen ihmeestä. Luonnon kiertokulussa kevät herättelee jäähän kätkeytyneen elämän. Myös ihmisen elämässä asioita loppuu ja alkaa. Menettäminen ja luopuminen aiheuttaa meissä raskaita tunteita, joita tekee mieli torjua. Tunteiden tunnistaminen ja läpieläminen auttaa luopumaan ja tuo tilaa uudelle. Surematon suru voi koteloitua katkeruudeksi ja vihaksi tai muuttua masennukseksi. Raamatussa kerrotaan, miten naiset pääsiäisaamuna menivät Jeesuksen haudalle. He lähtivät kohtaamaan menetystä. He viipyivät luopumisen tuskassa tietämättä, mitä oli vastassa. He halu